Spiser næsten ikke skemad

16. maj 2007

Alder:
8 mdr.

Spiser næsten ikke skemad

Kære Helen

Jeg har en dejlig søn på 8 1/2 måned. Jeg skriver til dig, da jeg lidt stresset over, at han ikke rigtig vil spise skemad - fx spiser han ikke kød og fisk endnu, da han kun kan lide mad med en meget blød konsistens.

Jeg ammede ham fuldt, til han var 6 måneder - derefter begyndte jeg at øve grød, men det tog et stykke tid, før han vænnede sig til det. Fra han var ca. 7 - 7 1/2 måned begyndte han at spise godt af grøden - rigtige portioner. Fra han var ca. 6 1/2 måned begyndte jeg også at give ham lidt grøntsagsmos om aftenen, men den har han endnu ikke ville spise (jeg har prøvet at blande med gulerodsmos og med broccolimos, og jeg har også prøvet at give ham ren gulerodsmos). Han tager kun et par skefulde, så lukker han munden.

Den sidste uges tid har jeg varmet lidt aspargessuppe (Mou), som jeg blander i en lind kartoffelmos, og det har han spist lidt mere af. Jeg har også prøvet at mose kødbolle i eller det midterste af en frikadelle, men det vil han ikke have. Jeg tror, at jeg måske har givet ham for meget frugtmos til at starte med, og at det er derfor, han ikke vil have det lidt mere kedelige? Han får altid lidt frugtmos på sin grød, og han spiser banan og sveskemos.

I øjeblikket er det sådan, at han næsten ikke spiser skemad - det eneste han vil have i øjeblikket - ud over den mælk han får at mig - er A38. Når jeg giver ham grød, spiser han kun to til tre skefulde - nogle gange lidt mere. Jeg skal lige sige, at jeg frem til for en måneds tid siden muligvis har ammet for meget. Jeg synes, det har været en svær balance at finde ud af, hvor meget mælk han skal have - og samtidig være sulten nok til at have lyst til grød og mos.

For 3 uger siden fik han sin første tand, og en uge efter kom der en mere. Han har gennem et stykke tid haft udslæt på kinderne, og den sidste uges tid har hans hage været meget rød, og den er meget tør. Jeg tænker, om det er på grund af tænderne, og om det måske også kan være dem, der påvirker hans appetit og lyst til at spise?

Jeg er ved at trappe amningen ned, i øjeblikket ammer jeg ham to gange i løbet af ...

Annonce

... dagen om aftenen, inden han skal sove og så en til to gange om natten. I en lang periode har han kun fået mælk en gang om natten, men i løbet af de sidste to til tre uger - jeg tror, det startede omkring det tidspunkt, hvor han begyndte at få tænder - har han af og til fået mælk to gange om natten. I løbet af et døgn får han ca. følgende:

Mellem kl 3 og 5: Ammes
Mellem kl. 8-9: Grød (grød eller hjemmelavet øllebrød)
Ca. 10.30: Ammes
Mellem kl 12-13: Banan jeg moser i lidt grød (majs- eller risgrød)
Ca. 13.30: Ammes
Kl. ca. 15: A38 med frugtmos
Kl. 18: Grøntsagsmos (som han næsten aldrig spiser - derfor laver jeg også gerne lidt grød som dessert)
Kl. 20 - ammes

Det svinger dog meget, hvornår han får sine måltider. Nu hvor han næsten ikke spiser noget til måltiderne, laver jeg mad igen ca. 1 1/2 - 2 timer efter, han har fået skemad, da jeg tænker, han må være sulten.

I løbet af den sidste måneds tid er han også længere tid om at falde i søvn (han bliver nogle gange ammet to gange, inden han sover), og mange aftener vågner han op og græder, og det har han ellers aldrig gjort, og jeg ammer ham igen. Nogle aftener bliver han ammet flere gange, inden han sover til nat. Det har været svært at trøste ham uden at give ham bryst.

Jeg ville gerne trappe amningen om natten med, men da han er ked af det, når han vågner, synes jeg, det er svært. Samtidig tænker jeg, at det måske heller ikke er det rigtige tidspunkt, da han næsten ikke spiser noget. Jeg ville gerne ned på kun at amme tidlig morgen og aften, inden han kommer i seng.

Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre mht. grøntsagsmos - og hvordan jeg kan vænne ham til at spise mad med lidt mere substans i. Er det mon noget andet, jeg kan give ham i stedet for? Jeg vil så gerne have, at han snart kan spise mere rigtig mad og bl.a. få kød og andre gode ting (han får jerndråber).

Min dreng har altid været meget glad for at blive ammet, og det er han stadig.

Jeg synes, mit brev er blevet lidt rodet, men jeg håber, det giver dig et billede af madsituationen. Jeg glæder mig til at høre fra dig.

Venlige hilsner
Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger